O projekcie

Zbudowana  w latach 50-tych droga wojewódzka nr 812, łączy Białą Podlaską z Włodawą, Chełmem i Krasnymstawem. O jej wadze dla regionu świadczy fakt, ze do 2000 roku doga ta posiadała status drogi krajowej i miała oznaczenie droga krajowa nr 83 (DK83).

Droga ta posiada szczególne znaczenie dla regionu przygranicznego Polski i Ukrainy. Jest najkrótszą drogą z Białej Podlaskiej do przejścia granicznego z Ukrainą w Dorohusku, łacząc pólnocno-wschodnią Polskę z główną drogową trasą komunikacyjną  na Kijów. W przyszłości droga stanowić będzie również połączenie sieci dróg TEN-T (droga krajowa nr 17) z planowanym przejściem granicznym Zbereże- Adamczuki.

 

Dzięki rozbudowie drogi wojewódzkiej na odcinku niemal 5 km:

Zwiększy się bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów poprzez przebudowę i budowę 743 m chodników, budowę 3 383 m ścieżki rowerowej z ruchem pieszym i 1 586 m ścieżki rowerowej

Zwiększy się płynność i bezpieczeństwo ruchu samochodowego poprzez budowę 8 zatok autobusowych w miejscach gdzie przystanki umiejscowione były w pasie ruchu, przebudowę 8 skrzyżowań zwykłych i 1 ronda oraz poszerzenie pasa ruchu do szerokości 7 m z poboczem utwardzonym 1,5 m

Projekt jest przyjazny środowisku, oddziaływanie budowy będzie krótkotrwałe, o zasięgu lokalnym (zabezpieczenie drzewostanu, prace wyłącznie w porze dziennej, sorbenty neutralizująe ewentualne wycieki, itp.). Zastosowana będzie innowacyjna technologia rubblizingu, pozwalająca na wykorzystanie zużytych betonowych płyt drogowych w charakterze podłoża pod rozbudowywaną drogę zamiast ich składowania jako odpadów. Projekt wpisuje się w politykę równych szans – jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego, co zapewni użyteczność dla wszystkich bez konieczności dostosowywania (np. obniżony poziom chodnika przy przejściach dla pieszych dla matek z wózkami i osób niepełnosprawnych)

Ze względu na duże znaczenie dla terenów przygranicznych, projekt realizowany jest w ścisłej współpracy ze stroną Ukraińską. Partnerzy aktywnie uczestniczą w odbywających się co kwartał posiedzeniach Komitetu Sterującego Projektem i połączonych z nimi wizytach na rozbudowywanych drogach. Biorą również udział w dwóch realizowanych w ramach projektu konferencjach poświęconych tematyce drogownictwa.

Wspólne posiedzenia i wizyty dają partnerom możliwość zapoznania się z technologią budowy i rozbudowy dróg na terenie Polski i Ukrainy, z nowoczesnymi technologiami stosowanymi w drogownictwie. Doświadczenia polskich drogowców mogą posłużyć partnerowi ukraińskiemu do prowadzenia prac na swoim terenie w podobnej technologii i w porównywalnej jakości.

Dzięki zaangażowaniu w realizację projektu władz województwa lubelskiego i obwodu wołyńskiego posiedzenia Komitetu Sterującego stanowią platformę do omówienia tematów związanych ze stanem i rozbudową sieci drogowej w obszarze przygranicznym, zwłaszcza dróg prowadzących do przejść granicznych oraz infrastruktury wspierającej (np. planowana budowa terminalu samochodowego w Dorohusku) oraz usprawnienia infrastruktury drogowej po stronie ukraińskiej, planowana budowa przejścia Zbereże – Adamczuki, budowa centrum logistycznego w Kowlu na Ukrainie itp. Służąc jednocześnie zacieśnieniu współpracy pomiędzy województwem lubelskim a obwodem wołyńskim.

 

Projekt pt. Rozbudowa drogi wojewódzkiej na odcinku Korolówka-Włodawa jest realizowany w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2014-2020, finansowany ze środków Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.

 

BENEFICJENT WIODĄCY: Województwo Lubelskie

PARTNER UKRAIŃSKI: Wołyńska Obwodowa Administracja Państwowa

 

Łączny budżet projektu 6.653.700 EUR

Dofinansowanie z UE 5.636.349 EUR

Wkład własny województwa lubelskiego 1.017.351 EUR